torsdag 1. oktober 2009

En fin forklaring på Flylady

Hvis du er av typen som utsetter husarbeid, mangler rutiner, tar skippertak, for deretter at huset er rotete igjen to-tre dager etterpå, og du synes det er ett ork med flere timers sammenhengende husarbeid, da kan Flylady være noe for deg.

Flylady gir tips til de av oss som fra før ikke har klart å holde hjemmet ryddig på egen hånd - hjelper/lærer oss bl.a. å innarbeide rutiner (eksempelvis morgen-, dag- og kveldsrutiner, samt ukesplan).
De som klarer dette på egenhånd, tror jeg har liten nytte av Flylady.

Flylady streber ikke etter perfekte hjem eller at man skal bli "perfekte husmødre". Det kan gi ett verktøy, der man lærer at en trenger ikke vaske alle rom hver uke, en trenger ikke støvsuge under sofaen hver uke - det holder å støvsuge der det er synlig.
Hjelpemiddelet er å gjøre littegrann hver dag - rutiner og jobbe i økter på 5-15 minutter. Eksempelvis ta noen få rom (sone) hver uke grundig, 15 minutter hver dag (det har alle tid til, og da føles ikke jobben så overveldende). Ett annet hjelpemiddel er å rydde 5 minutter i det mest rotete rommet i en måned. Den har jeg prøvd flere ganger på rom jeg virkelig har kvidd meg til å begynne på, og etter en måned er rommet ryddet og det har skjedd uten at jeg har hatt følelsen av å slite meg ut.

Flylady kan også hjelpe oss til å få ut av huset alt som ikke trenger å være der - jeg brukte mye tid tidligere på å flytte på ting jeg aldri brukte. Nå sparer jeg den tiden, og husarbeidet går fortere unna.

Til slutt vil jeg tilføye at Flylady handler om mer enn husarbeid.. For min del har jeg fått igang rutine på trening hver dag, men det kan også omfatte andre områder - alt etter hva man selv gjør det til.

(Håper noen blir fristet... Alltid kjekt med flere folk som kan være med på utfordrings- og oppmuntringstråden).

.......................

Kan forklare litt mer - blir punktvis (gå gjerne inn på linkene for enda mer utfyllende informasjon):

- Hvis man klarer å holde kjøkkenvasken (og baderomsvasken) ren, vil det forplante seg til resten av rommet, deretter hele huset. Derfor er det viktig å først starte med å holde kjøkkenvasken ren, jfr. http://www.flylady.com/pages/FLYingLessons_Shine.asp
Jeg bruker forresten ikke tipset om klorin i stålvask, da det matter ned stål. Vasker heller med en blanding av zalo og krystallsoda (bidrar til å øke vaskeffekten), og ved behov polerer jeg vasken enten med spesialmiddel beregnet på stål eller bilpolish.

- En skal starte forsiktig - "babysteps", jfr. http://www.flylady.com/pages/FLYingL..._Babysteps.asp

- Det tar 27 dager å innarbeide rutiner, og at man starter med å innføre litt i gangen. Her finner man eksempler på rutiner: http://www.flylady.com/pages/FLYingLessons_Routines.asp

- Flylady deler huset i soner.
Når man starter opp konsentrer man seg om "Decluttering", dvs. få ut det man ikke har behov for. Tankegangen er at det er lettere å holde huset/leiligheten ryddig og ren, når man kvitter seg med det man ikke trenger.
Les mer her:
http://www.flylady.com/pages/FlightPlan.asp

- Tips vedr. "Decluttering": http://www.flylady.com/pages/FLYingL...luttertips.asp

- "Crisis Cleaning" - konsentrert maraton-rydde-oppskrift som man kan benytte ved "overflaterydding" (men uten gode rutiner hver dag, blir huset/leiligheten fort rotete igjen, så dette er kun ett hjelpemiddel de gangene man eksempelvis venter besøk e.l. og det er rotete). En setter da på en timer og bruker 15 minutter (først kjøkken, dagligstue, kjøkken og så pause, ny runde etc.), jfr. http://www.flylady.com/pages/FlyingL...iscleaning.asp

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar